Lees onderstaande tekst uit de schoolkrant en beantwoord daarna de vraag, die er onder staat.
Linoleumdruk
In de klas hebben we 'gegutst'. Nadine legt uit wat dit is: "Wij hebben linoleumdrukwerkjes gemaakt. Eerst moest je een tekening maken. Vervolgens legde je er carbonpapier onder en trok je de tekening over. Er kwam dan een prachtige afdruk op het linoleum te staan. De lijntjes gutste je uit met een guts: dat is een soort mesje.
Ten slotte moest je als laatste het linoleum insmeren met inkt en onder de drukpers leggen. Mijn afdrukken zijn heel erg mooi geworden!"
Welk
woord (of welke woorden) moet Nadine weglaten?
prachtige
dat is een soort mesje
heel erg
als laatste
Sigaret
Jeanet Boonstra van de GGD is nu vier keer bij ons op school geweest om les te geven over genotsmiddelen. Wat leer je eigenlijk bij zo'n les? Saskia vertelt: "We hebben les gehad over drugs, alcohol en tabak. Juf Boonstra had de laatste les een papieren poppetje mee, waar ze een sigaret in deed. Juf Boonstra is een lieve juf. Ze stak de sigaret aan en kneep in een soort pompje. Het papieren poppetje werd helemaal bruin door de sigaret! Dit laat zien wat er met je longen gebeurt, als je rookt."
Welke zin had Saskia moeten weglaten?
We hebben les gehad over drugs, alcohol en tabak.
Juf Boonstra is een lieve juf.
Ze stak de sigaret aan en kneep in een soort pompje.
Dit laat zien wat er met je longen gebeurt, als je rookt.
Boomfeestdag
Groep 8 is vorige week donderdag naar de boomfeestdag geweest. Jeffrey vertelt: "We zijn op de fiets naar boomfeestdag geweest. We moesten opdrachten uitvoeren uit een boekje, want dat was niet zo moeilijk. We leerden het geluid van de vogels herkennen en moesten een natuurgedicht maken. Terug op school kregen we een diploma."
Wat moet Jeffrey doen met het woordje 'want'?
Zo laten staan.
Vervangen door: dus.
Vervangen door: maar.
Vervangen door: waardoor.
Dierenkeuring
Op onze school kon je in september je huisdier laten keuren. Laila vertelt: "Er waren deskundige keurmeesters op school. Ik liet mijn hond Wammes keuren. De keurmeesters letten op: verzorging, conditie, gezondheid en mijn omgang met Wammes. Andere kinderen hadden konijnen, cavia's, hamsters en andere kleine dieren mee. Het leek wel een minidierentuin! Gelukkig is Wammes goedgekeurd. De keurmeester zei, dat Wammes erg gezond was."
Wat had Laila ook kunnen schrijven in plaats van 'erg gezond'?
in topvorm
visgezond
uitmuntend gezond
kerngezond
Nestkastjes
Groep 8 ging kijken bij de zelfgemaakte nestkastjes. Dit is wat Kevyn erover scheef: "Toen we bij de vogelstichting kwamen, werd onze klas in drieën gedeeld. Elk groepje ging met een begeleider op pad. We zagen verschillende nestkastjes, die we zelf gemaakt hadden en die nu bewoond werden. In sommige lagen eitjes, in andere piepten jonkies. De kleine vogeltjes waren roze en heel lief. Ze hadden weinig of nog helemaal geen veertjes. We mochten de deksels van de nestkastjes er niet te lang er afhouden, want dan kregen de kleintjes het koud en ze konden dood gaan."
Wat moet Kevyn doen met: 'en ze konden doodgaan'?
Zo laten staan.
Vervangen door: en zijn ze dood gegaan.
Vervangen door: en konden ze doodgaan.
Vervangen door: en ze zouden doodgaan.
Tortilla's
We hebben in het buurthuis gekookt. Mirjam schrijft: "We hebben tortilla's gemaakt. Dat was met salsasaus, kip en sla. Bij gebrek naar salsasaus gebruikten we knoflooksaus. We kregen een boekje met daarin het recept. Je moest het recept goed volgen. Op een gegeven moment mocht je de kip gaan braden. Samen met de saus en sla stopten we de stukjes kip in de tortilla. Toen mocht je hem opeten. Hij smaakte verrukkelijk!"
Wat moet Mirjam doen met de zin: 'Bij gebrek naar salsasaus gebruikten we knoflooksaus.'
Zo laten staan
Vervangen door: ...gebruiken we knoflooksaus.
Vervangen door: Door gebrek naar salsasaus...
Vervangen door: Bij gebrek aan salsasaus...
Een boek maken
Een speciale handvaardigheidles! Dunja vertelt: "We kregen handvaardigheid van juf Esther, een mevrouw van de kunstacademie. We gingen een boek maken. Eerst moest je een hoofdpersoon bedenken. En dan moest je een verhaal bedenken, met die persoon als hoofdrol. Daarna moest je op een groot blad met inkt je hoofdpersoon tekenen. Als je die af had, moest je met papier-maché je hoofdpersoon maken. Dat was in het begin best moeilijk, want het was in het begin heel nat en dan blijft het niet zitten. Daarna ging het wel goed. Als je je hoofdpersoon van papier-maché klaar had, moest je hem verven. "
Wat kan Dunja het best doen met het stukje: 'met die persoon als hoofdrol'?
Zo laten staan.
Vervangen door: met die persoon als hoofdfiguur
Vervangen door: met die persoon in de hoofdrol.
Vervangen door: met die persoon als rol.
Speekbeurt
Johan vertelt over zijn spreekbeurt: "Ik heb mijn spreekbeurt gehouden over motoren. Omdat ik uit een crossfamilie kom, weet ik er erg veel vanaf en wat ik zelf niet wist, wist mijn familie wel. Ik heb mijn broer gevraagd of hij met zijn crossmotor bij de spreekbeurt wilde zijn. Dat wilde hij wel. Mijn broer en ik hadden het hele bord vol gehangen met posters. Helemaal op het einde van mijn spreekbeurt, net voor de beoordeling, pakte mijn broer nog zijn motor en reed op zijn achterwiel over het schoolplein."
Wat had Johan ook kunnen schrijven in plaats van: 'Dat wilde hij wel'?
Daar was hij wel voor te porren.
Daar was hij wel voor te prikken.
Dat prikte hem wel.
Dat stak hij niet onder stoelen of banken.
Het Einstein College
Groep 8 is op bezoek geweest bij het Einstein College. Jasper vertelt: "We zijn naar het Einstein College geweest voor proeflessen. Eerst gingen we naar de keuken, waar we lekkere flensjes hebben gemaakt. Daarna gingen we naar het computerlokaal. Daar mochten we met een programma leuke kaartjes maken, je mocht ze aan je vrienden of andere mensen geven (of zelf houden). Ze waren allemaal heel goed gelukt. Als laatste vak kregen we biologie. Dat was wel heel grappig: we gingen ons hart opmeten. Bijvoorbeeld hoe je hart in eerste instantie zou kloppen, en hoe het zou kloppen na een paar kniebuigingen."
Wat kan Jasper het best doen met de komma in het stukje: '…leuke kaartjes maken, je mocht ze…'
Zo laten staan.
Vervangen door: …leuke kaartjes maken? Je mocht ze…
Vervangen door: …leuke kaartjes maken: je mocht ze…
Vervangen door: …leuke kaartjes maken. Je mocht ze…
Excursie
Patrick schrijft over een excursie: "We zijn op de fiets naar de waterzuivering in Duiven geweest. Daar kregen we uitleg over hoe het water schoon wordt gemaakt. We gingen ook proefjes doen. Je had een leiding met een stop. Iemand vroeg wat je door het riool mag spoelen, bijvoorbeeld lijm. Ik vind lijm stinken. Als je dacht dat je het door mocht spoelen, moest je de stop open doen. Als je dacht dat het niet mocht, moest de stop dicht. Wie het fout had, moest een kaartje pakken. Wie de minste kaartjes had, won."
Welke zin kan Patrick beter weglaten?
We zijn op de fiets naar de waterzuivering in Duiven geweest.