Draak van een ringtone




1. Tegenstrijdigheid: wie een ringtone wil kopen moet achttien jaar of ouder zijn, staat er op de Bob Mobile-website. Toch adverteert Bob Mobile intensief voor zijn product op kindertv-zender Jetix.

2. Bij Jetix en de muziekzenders kom je ze tot vervelens toe tegen: huilende draakjes, schattige kuikens en crossende kikkers. In grappige animaties maken zij de kijker rijp voor de aankoop van de ringtones, wallpapers en wat al niet. Een advertentietactiek die niet direct gericht lijkt op publiek van achttien jaar en ouder.

3. En wat jammer is: alleen in heel kleine lettertjes staat erbij dat je niet één ringtone krijgt, maar meteen een abonnement. Voor je het in de gaten hebt, zijn de beltegoedjes van de kids als sneeuw voor de zon weggesmolten. Want de toestemming van hun ouders, daar wachten ze meestal niet op bij het aanvragen van een 'gratis' ringtone.

4. Pauline van den Brandhof is woordvoerder bij de Consumentenbond. Ze vertelt: "Die reclames over ringtones rond kinderprogramma's zijn kantjeboord. Het probleem is dat ze niet in strijd met wet- of regelgeving zijn, omdat in de kleine lettertjes onderaan staat dat het om een abonnement gaat."

5. Zolang het adverteren op deze manier is toegestaan, moeten kinderen elkaar waarschuwen voor het gevaar van een onbedoeld abonnement.

(bron: NOT,  vrije bewerking van de tekst)

 

Ga naar de vragen.