Studievaardigheden: leervaardigheden

    Home Doelen Onthouden Oefenen Links
                       
     

Informatieverwerking: doelen en bronnen

                       

Naslagwerken

  Wat de belangrijkste informatie in bijvoorbeeld een bioscoopfolder is, hangt nogal af van je persoonlijke doel. Wil je weten hoeveel geld je mee moet nemen naar de bioscoop, dan ga je op zoek naar het kernwoord 'prijs'. Wil je echter weten hoe laat je favoriete film begint, dan zoek je natuurlijk informatie over 'tijden'.

Op school bepalen de leerkrachten de doelen van hun les, de lesdoelen. Jammer dat veel leerkrachten deze doelen vergeten te noemen aan het begin van de les. Dan weet jij immers niet naar welke informatie je in de les op zoek moet en welke informatie je meer als bijzaak / voorbeelden kunt beschouwen! Het gevolg is dat veel leerlingen maar zoveel mogelijk proberen op te schrijven van wat de leraar vertelt. (Later kun je dan alsnog de hoofdzaken eruit halen, als je weet wat 'men' voor het proefwerk belangrijk vindt.)

Wanneer de doelen bekend zijn, kun je gericht informatie gaan verzamelen. Het is niet zo dat je alles maar van een leerkracht moet horen. Tegenwoordig wordt juist steeds meer een beroep gedaan op jouw zelfstandigheid. Dan moet je natuurlijk goed weten welke bronnen je kunt raadplegen en hoe je uit die bronnen vervolgens je informatie haalt. Daarom zijn aan de linkerkant van deze pagina enkele voorbeeldbronnen opgenomen. Dan kun je je studievaardigheden trainen!

 

     

Internet

 
     

Kaartgebruik

 
     

Schema's

 
     

Tabellen

 
     

Grafieken